Montag, 28. Februar 2011

Kambodzsa és vissza Thájföldre

Kambodzsa

Ugy látszk mindig a másk ország busztársaságát kell keresni, mert az az olcsobb, Saigonban is egy Kambodzsai cégnél kötöttünk ki a Capitol Turs (utána is csak ezt használtuk, gyorsak, korrekt, olcsó) 6 orát buszoztunk Phnom Penh-ig (10$), a határátkelés viszonylag egyszerü volt, ök vettek nekünk visumot 25$ semmi lehuzás, a maradék Dongot a feketézökél kis közjáték után (azt hitték nem tudok számolni, apro rilt adtak, ami igy is vagy 100 bankjegy volt, de az értéke kb a negyede a kialkudottnak) átváltottuk, összeszedtük a mamit akitnek nem volt utlevele ezért motoron csempészték át a zöldatáron. Az ut elején szinte semi forgalom (föleg Vietnámhoz képest) átkompoztunk a Mekongon ami itt is nagyon szép, kora délután érkeztünk a fövárosba. Az a jo ezekkel az Open Tour buszokkal, ogy a belvársig visznek, igy megsporlhato a tuk-tuk,(itt másfajta tuk-tuk van, motor utánfutóval, néha akkorákat huznak sima robogoval, amit én szgk-val sem válalnék be) és általába sok szállás is van a környéken, itt se mentünk 50 m-nél többet. 6$-ért, szép szoba, hatamas höség(kb 38fok) irány a Mekong és a belváros. Viszonylag gyugis a város, könnyü tájékozodni a házak vegyes kinézetüek, fracia, ázsiai és modern stilusuak összevissza, nem érzödik hogy Pol Pot idejében 3 évig kiüritatték, a közbitosság nem lehet valami kiemelkedö, a gazdagabb házak keritését szögesdrot kötegek védik, közvilágitás nincs, igy este nem sokat sétáltunk. A folyoparton szép sétálos prominád, sok emberrel, árussal, rengeteg étterem, igen túlárazva Másnap reggel a Burami követséget vettük célba, és szomoruan vettük tudomásul, hogy a katonabácsi 2-3 hétig üllne az útevelünkön mire elkészitené a vizumunkat. Mive már van repjegyünk korábbi idöpontra ezért nem éltünk a lehetöséggel, probálkozunk majd máshol, elkullogtunk a Tájföldi követségre hogy tudunk visszamenni Thájba. Pár napja lövi egymás kambodzsa és Thájföld, siekresen összevesztek egy 2,6 m2-es terüeten, ami egy ösi temlom bejárata, töben meghaltak, ezért nem garantált, hogy egyszerüne a határon kapunk (föleg én Magyar)visumot, ezért csináltassunk itt ujjat, szerencsére ingyenes és csak 3 nap.
Ez a rész kicsit brutál lesz de sajnos megtörtént: Innen az S-21-es halálbörtönbe mentünk, a vörös Khmerek az általam megismert legbrutálisabb, legprimitivebb tömeggyilkosok. Ez az épület egy iskola volt amit kihalgató-kinzó-gyilkolo helyé tettek. Sikerült pár év alatt kb 2 millió honfitársukat brutálisan agyonverni (a lakosság 20%-a), elöször az értelmiséget, aki visszabeszélt, aki nem volt hajlando elhagyni a lakhelyét (kiüritették a városkat) aztán elég volt, ha csak szemüveges valaki (biztos olvas), elhurcolták, és addig kinozták amig beismerte hogy bünös, és a családtagjait is megvádolta, ezután jöhetett a család többi része…. Másnap a várostol  12 km-re lévö Killing fields-t néztük meg ide szálitották a holttesteket, vagy a halálra itélteket, az elején még lelötték öket, aztán amikor már nem volt pénz löszerre agyonverték, vizbefolytották öket. Majdnem elsirtam magam amikor a Guide mesélte egy fánál (az anyukája látta) ahol a csecsemöket a fához ütötték, majd a tömegsirba dobták! Ami nagyon durva számomra, hogy mindezt Amerikai, Angol és Tháj halgatolagos támogatássával tették, (igen mindent lehet csak nehogy Szoviet befolyás legyen), amikor a Vietnámiak bevonultak 1979-ben, a vörös khmerek visszahuzodtak a dzsungelbe ahonnan gerillaháburuztak tovább, és csak 93-ban lett vége, tavaj kezdödött egy pár per elennük, de sokat közölük normális életet élnek azóta (nem számit hogy több ezer embert megöltek)
Mivel Burmai vizumot nem tudunk itt szerezni (utazási irodában sem) othagytuk az utleveleket a Tháj követségen és elindultunk délnek a tengerpartra. Nem vártunk sokat, az utikönyv szerint mindenhol épitkeznek.
Sihanoukville-t választottuk, inenn 7 km-re van egy kiesö strand az Otres Beach, a város tipikus Àzsiai koszos kikötöváros, egyet itt aludtunk a késöi érkezés miatt a Angkor Inn Gh.-ban, (ajjánlom, 6$ nagyon kedvesek, tiszta) aztán reggel le a partra, a motorostaxisokat nagynehezen leráztuk a 3.-ik szállás után (probálnak provisiot lehuzni a szállásért, persze ez nekünk akkor drágább) aztán találtunk egy helyet 10 m-re a tengertöl 5$ egy kis lyuk, de holnapra lesz bungallo szabad 10$-ért. A strand kb 6 km hosszu, az elején van 10-15 bár meg szállás, áram agregátorrol, kb 150-200 turista, nagyon szép türkizkék tenger, sok napágy, viszonylag kevés szemét, ideális egy kis pihenésre, 2 honapja nem voltunk igazi henyélös tengerparton. Az árusok kicsit idegesitenek 5 percenként jönnek, gyümolcs, masszázs, kaja, ital, manikür stb. És kicsit el vannalk szálva az áraikkal, nem értik hogy ha olcsobban adnák akkr több hasznuk lenne, 4-szer annyit kérnek itt mint a thájföldi strandon egy ananászért, igy kb 3-4 et ad el egy nap (igaz van ideje mobilon játszani, meg a haverokkal hülyülni) a  Tháj maminak meg meg több száz a napi adag!
Tényleg kiábránditó, hogy van egy hely ami még nem annyira turistás, de az árusok, meg a bárosok annyira hangosk hogy nincs nyugta az ebernek, azért 2 napig csak feküdtünk a napon, fürödtünk aztán sikerült valami nagyon durva dolgot összeszednem. Azt hittem hogy kolera, de minimum tifusz (pedig be vagyok oltva) kb 20-30-szor  Wc-n, semmit nem tudtam enni, a háziorvaosom (Anna) nyugtatgatott, hogy 2-3 nap csak, de nagyon durva volt, visszametünk az Angor Inn hotelba, 2 napig fel sem keltem az ágybol, kaptam a házaktol nagyn erös gyömbér fözetet ettöl kicsit javultam, nem voltak jo kilátásaim, Kambodzsába korházba menni nem ajánlatos mert ott lehet igazán szép fertözéseket összeszedni, Bangkokk-ba kéne menni, de az útevelünk 200km-re van, csak a gyömbérbe bizhattam. Visszamentünk Phnom Penh-be, javult az álapotom, ezért célba vehettük Siam Reap-ot, a szokásos capitol tours-al (van wc a buszon).
Itt az egyik phenönél összeszedett minket egy felhajto aki nagyon jo ajánlatot tett, (ingyen transport a hotelig, 10$ reggelivel, 12$ tut-tuk egy napra) a Ta Som hotelba kötöttünk ki, (nagyon ajánlom) 5 napot maradtunk, mnden nap friss ágynemü, viz, reggeli szuper, csendes. A gyomrom lassan javult naprol-napra, igaz csak teáztam, és nagyon egyszerü ételeket meg kekszet ettem (nehéz beszerezni a natur kekszet) és elkeztük felfedezni a csodálatos Angkor birodalmat.
A 9.-13. században épitettek rengeteg templomot, mindig komolyabbat mint az elözö, aztán az Champak elleni vesztes háború után elagyták és hála a dzsungenek egész jo állapotban megmaradtak. 3 napos belépö 40$ (egy hét van a felhasználásra) ugy terveztük, hogy a 2 legdurvább épitményt, Bayon, Angkor Vat a végére maradjon.

Elsö nap a nagy kört tettük meg tut-tukal (egy motor utánfutóva) Itt a korában épitett templomok vannak, némejik pramis alaku, a régebbiek egy szintesek, hatalmas kövekböl habarcs nélkül összerakva, itt-ott hatamas fák nönek a falakból, hihetetlen, gyönyörü!
Másnap a messzebi (30km) temlomk voltak a soron, nagyon meleg (40fok), délután 3kor már kidöltünk de ez is szép volt.

Aztán egy nap pihenöként a Tonle Sap-ot vettük célba ez DK Àzsia legnagyobb tava.
Száraz évszakban a Balaton 5-szöröse, essös évszakban meg a Mekong egyik pufferja, ilyenkr a viz visszafele folyik és a to megduzzad az eredeti 4-szeresére.

Most egy csatornán kellet hajokáznunk 5 km-t a tóig, ahol uszo falvak vannak, oda uszik a falu ahol éppen a viz van, meg a halak.
Van miden, bolt, templom a keresztény faluba, sztupa a buthistába, benzinkút, hajószerviz, iskola, de még kosárlabdapálya is, miden hordókra épitve és uszik! Nagyon érdekes, egy krokdil farmon tettünk kis pihenöt, majd a kapitányunk ö azt mondta 16 éves, de max 13-nak néz ki, a segédje meg 10 éves visszvitt a kikötöbe (28$ volt kettönknek tuk-tuk a vársbol, privát hajoval).

Aztán jött a nagy atrakció amire már sok éve várok, elkerekeztünk Angkor Vat elött.
Elöször Bayon-hoz, ez volt a király temploma, kifaragott hatalmas arcok diszitik a tornyokat, eszméletlen jo, pár kisseb templom, meg az elefánt terasz után jött Angkor Vat, hatalmas, hiheteten hogy a csudában tudtak ilyet épiteni akkor, összeségében Bayon jobban tetszik, de Angkor monumentalitása lenyügözö.

Ezzel vége is Kambdzsai kalandozásunknak mert még mindig nincs Burmai vizumunk, és nem tudjuk mennyi ideig fog tartani megszerezni Bangkokkban, a bejáratott Capitol-al 8$-ért elindultunk a Tháj fövárs felé.

Ismét Thájföldön

A határátkelés érdekes volt, elkérték a buszjegyünket, cserébe kaptunk egy kék matricát, hogy majd a tuloldalon összeszednek, elég hosszu sorok, de problémamentesen átértünk, ott bevártuk utitársainkat, aztán beraktak minket egy mikróbuszba, ami szokásos tháj száguldozos stilusban elvitt a fövárosba. Itt is tüntetési láz van, ezért nem tudott bevinni minket a Kao Sand-ig, igy a végét taxiztuk (BKK-ban nagyon olcso a taxi, ha elinditják az órát), sokat változott a környék, 2 éve voltunk itt ugyanabba a hotelba akartunk menni, akkor 150 bat volt most 350-et kértek (1 bat kb 6,5 Ft), és nagyon kis ágy, vékony falak ezért drága, sok helyen teltház, vagy 700-900 bat, találtunk egyet 350-ért, de ez is lehuzos, és mint kiderült baromi hangos éjjel, a sok party turista mindha egyedül lenne a világon éjjel egykor simán kiabálnak a folyoson. Sok jobb hotel nyilt a környéken, ezért megjelentek a vastagabb pénztárcájuak is, igy az éttermek árai is igencsak felkusztak, sört már nehéz 100 bat alat kapni. Szerintem BKK felejtös inentöl kezdve, sajnos ez az egész utunkon látszik, hogy 5-6 évet lekéstünk Àzsiárol, már inkább csak a pénz érdekes, és mindenhol tömegével vannak a turisták. Reggel irány a Burmai követség, hatalmas sor, 3 ora mulva foglalkoztak velünk, de már délután jöhetünk vissza a vizumért! (kb 40$ fejenként) Nem értem akkor mért akartak 3 hétig leellenörizni minket Phnom Penh-ben. Azért a hajokázás BKK-ban még mindig nagyon király, ezzel a legegyszerübb és legolcsobb (14 bat kb 10km) közlekedni. Kerestünk csendesebb szállást, du. felszedtük a vizumot, és tanakodtunk mivel üssük el az idönket márc 2.-ig (nem gondoltuk hogy ilyen gyorsan lesz vizumunk) A közeli tengerpartt valoszinüleg hasonloan televan hangos-hülye turitákkal ezért inkább È-nak indoltunk, Sukhothai legutobb kimaradt.
A 3-as busz elvitt minket 15 batért az északi buszpályaudvarra, innen gyakran mennek buszok, 2 orát kelett volna várni a régi Sukhothai-ba menö buszra, ezért az 15 km-re lévö uj városba érkezöt válsztottuk 328 bat, 450 km, röpke 7 óra alatt megtettük, a jegyben benne van egy ebéd félúton, sötédéskor érkeztünk, hiába gyözkdtem a tuk-tuk maffiát hogy csak 500 m a város a kis összekötöuton (sajnos a sötét miatt nem tudtuk merre lehet az a gyalogút), nem hittek nekem, és 60 batért vittek be a szálláshoz (persze azért kis kerülöt belerakott, hogy ne tünjön nagyon pofátlannak), itt is le kellet ráznunk a taxist, mert a 200 bat-os szállás rögtön 300-as lett (provizorium a taxisnak), ezért elsétáltunk máshova, ahol egy Frnciánál a folyóparton szép csendes tiszta helyen aludtunk 300-ért. Másnap reggel teherautóplaton 20 bat-ert elzötyögtünk régi Sukhothai-ba ami Siam fövárosa volt Ayutthaya elött, világörökségi helyszin, ezért egy kicsit tul van lihegve, 20 m-re a romoktól kaptunk szállást nagyon kedves mamiknál 300-ért, 25-ért béreltünk bicikliket, megvártuk a késö délutánt, hogy már csak 35fok legyen és tettünk egy 10 km-es kört a városfalon kivül.
Itt van egy hatalmas Butha egy dombtetön, és vagy 50 nagyon vagy teljesen romos Vat, a 10.-ik után a többit már csak a bicaj nyergéböl néztük, egyrész jol esett a menetszél, meg ugyanolyanok. A belépö kicsit igzságtalan szerintem, szektorokra van osztva, mindegyikbe 100 bat fejenként, plusz 10 a biciklinek (persze csak a külföldinek, a helyi fiatalok ide járnak motorversenyezni ingyen), ezért véletlenül az egyik szektorba hátul begurultunk és utána már nem fizettünk ujjra. Nagyon jo gyümölcsös piac van, igen olcsó a mango, ananász. Másnap ugyanez a program volt, este születésnapomra valo tekintettel probáltunk valami nagyon finomat enni, de a 4 igazi étterem kinálata nem volt meggyözö, ezért egy helyi néni bodéjában találtunk ismét jo Tháj ételt. A következö uticél a Ti Lo Su vizesés, kb 300 km-re innen, ez Thájföld legnagyobb vizesése, de nagyon körülményes megközeliteni, gondoltuk elég idönk van még. Elsöre Tak-ba buszoztunk, majd Mae Sot-ba, itt vártunk 1 órát a pick-up-ra amivel az utolso 160 km-t tesszük meg földuton, a hegyekben, elöreláthatóan 4-6 óra alatt. A környéken kb 100 ezer Burmai menekült él, ez érzödik a városon is, és még igen sok a muszlim is, érdekes kotyvaszt, a Burmai férfiak szoknyában, a nök, gyerekek arca szürke krémmel bekenve, muszlimok “pizsomában”, és amit a legjobban utálok, beteldiot rágnak, ettöl tiszta vörös a szájuk, a fogaik meg feketék. A kocsi platólyán is ez a vegyesfelvágott ült, a tetön 2 m magasan megpakolva csomagokkal, pár km megtétele után felraktak még a lábunkhoz egy motort. Na ekkor döntöttük el, hogy kihadjuk ezt az élményt, ök buthisták és ujjászületnek, de nekünk nincs kedvünk rizikozni a hegyi uton, meg 10perc után ugyis elzsibbadna a lábunk. Igy kerestünk szállást, meglepöen szépet találtunk 350 batért, szieszta, némi élelem kereséssel telt a nap. A szervezett túra Mae Sot-bol a vizeséshez horror áron ment 5-6000 bat/fö a két nap, ezért inkább ugy döntöttünk megyünk máshova. Phitsanulok-ra esett  választás, mert inenn majd vonatozhatunk BKK fele, igy visszabuszoztunk a tegnapi uton, és Sukhothai-on is tul megérkeztünk a nem tul izgalmas városba. Szerencsémre belebotlottam egy szatocsboltba, kinek volt olyan széles méretü csatja  hátizsákomhoz amit még Laoszban törtek szét a buszon (és azóta mindenhol probálkozok ilyet venni), némi kisipari modszerrel, szegeccsel megoldottuk, mennyivel másabb, hogy a csipömre is rá tudom ujra rakni a hátizsák sulyát,  nagyon szép hotelszobában aludtunk, sétáltunk a folyóparton és beszereztük a vonatjegyet Lopburiba 99 bat, kb250 km. A thai vasut kellemes, nem vágtat örült modjára, szép tájakon halad, rengeteg madár a rizsföldek között, percenként jön valami mozgo árus, mivel 3-ad osztályon utazunk ahol nincs más turista ezért a helyieknek igen érdekesek vagyunk.
Hamar eltelt az 5 ora, Lopburiban is romok vannak, az utikönyvek nem értékelik sokra, pedig nekünk jobban tetszik mint Sukhothai, na és rengeteg majom a városban, mindehova felmásznak, megrágják a kocsikat, eszméletlen. Szállás 350 bat, alig van turista a városban, itt vagyunk most két napot, aztán még egyet Ayutthaya-ba, ahonan csak 1,5 or vonatozás BKK, és utána irány Burma. Valoszinü ott nem lesz netünk (vagy nagyon lassu) ezért várhatóan március végén Kuala Lumpur-bol jelentkezünk!